حنان عبد الوهاب تكتب: الكلام الممنوع عن نفق الثلاثينى ‎

السبت 23 أغسطس 2014 - 10:58 مساءً

حنان عبد الوهاب تكتب: الكلام الممنوع عن نفق الثلاثينى ‎

حنان عبد الوهاب

قد يكون التعتيم علي قضية ما  مطلوب احيانآ لانه امن دولة ..
 ولكن ..في الشارع الامر مختلف ..  ويتم التعامل معنا علي اعتبار اننا مواطنيين في كي چي تو وعيب نسأل في الحاجات دي .. وياحبيبي لما تكبر هنقولك !! 
ياسادة ياكرام  ..
هل حقآ الاسماعيليه في خطر؟ ماحقيقة مايحدث في نفق التلاتيني ؟ ماصحة  مايدور من احاديث حول ان مشروع نفق التلاتيني سبق ورفُض بسبب نتائج الدراسات الجيولوجية للتربه والتي اثبتت وجود مياه جوفية ؟ لماذا تأجل افتتاح النفق عن الموعد المحدد له وهل منفذو المشروع امام مأزق لا يستطيعوا الخروج منه ؟ وماذا عن اعادة رصف جزء حيوي بطريق البلاجات مازال ظهور المياه الجوفيه يعرقلة .. ألا يوجد خبراء نستعين بهم في هذا المجال ؟ واحدث الكوارث مانشر عن انهيار اجزاء بالارض بقرية الجندول تنذر بكارثة في الاسماعيليه !!
ومازالت التكهنات تجد طريقها بين الناس والفرصة سانحة لاصحاب المسؤلين والعالمين ببواطن الامور  للاعلان عن اسرار امن دولة تجيب عن تساؤلات الناس في الشارع وتخلق حالة من الزعر بينهم وتحفر بئر  انعدام الثقة بين الدولة والمواطن  اكثر واسرع  مما تحفره البلدوزات في القناه الجديدة !!
ماما دولة ..بابا المحافظ .. احنا كبرنا خلاص والله .. وعارفين الولاد بيجوا إزاي..  بس انتم اللي مش عارفين انكم من تعرضون امن الدولة للخطر حين تتركوا الميكرفون لكل من هب ودب يذيع وينشر اخبار منها الصحيح المختلط بالكاذب ..  وانه لابد ان يظهر مسؤل بكل شجاعة ويعلن عن الموقف الراهن للاسماعيليه ،،
سيادة المحافظ هل تري  ان تفقد رصف ميدان وازالة القمامة من شارع ده دوركم .. لا ياسيادة المحافظ حضرتك مش رئيس حي وفيه اولوليات يجب علي مستشارينك تنبيهك اليها .. فمنصبك سياسي ..والاسماعيليه تغلي مما يبث من اخبار واشاعات دون تصريحات واضحة من سيادتك وهو أمر خطير .. متي نفهم ان امن الدولة هو امن المواطن ... 
اقعدوا بالعافية .. 
مااقصدش واللة اقصد بالعافية مش بالعافيه ..





إستطلاع رأى

هل أنت راض عن أداء محافظ الإسماعيلية ؟

  • لا
  • نعم
Ajax Loader
مواقيت الصلاة
حالة الطقس
اسعار العملات